MINGGU KE 7
10 FEBRuari -14 FEBRuari 2014
ISNIN
10 FEBRUARI 2014
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa
( Kata Adjektif )
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 9 jenis kata adjektif
.
2. meulis
sekurang-kurangnya 5 contoh kata adjektif yang dibincangkan
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Perbincangan
jenis kata ganda dan contoh kata ganda.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu
Mengajar :Buku Teks KBSM Tingkatan 3
Catatan :
Refleksi : Para pelajar dapat menulis ayat-ayat
menggunakan kata Adjektif
SELASA
11 FEBRUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 12.00-3.10
petang
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
TATABAHASA
Tajuk:
Kata Penegas
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan kata Penegas
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi
menggunakan kata penegas yang betul
Aktiviti :
1. Menulis
ayat-ayat menggunakan kata penegas yang tepat dan betul
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Para
pelajar dapat menulis ayat-ayat menggunakan kata Penegas
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Masa: 4.00-5.10
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi
“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang
keunikan Royal Albert Hall di London”
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan
isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks m/s 33 – 35
Refleksi: Para pelajar dapat menulis surat rasmi
mengikut format yang betul.
RABU
12 FEBRUARI 2014
KELAS: 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 3.25-4.35 petang
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
KOMSAS
Tajuk : Komsas i ( Plot Dan pengajaran Novel )
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna
plot
2. menyatakan dua pengajaran dari novel dan
contoh peristiwa yang berlaku.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan
dan catatan nota
2. Soal jawab.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
moral
Kemahiran Bernilai
Tambah :
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks Ekspedisi dan Hotspot PMR Sasbadi
Refleksi : Para
pelajar dapat menyatakan 2 pengajaran
yang terdapat dari Novel yang telah dibaca.
KHAMIS
13 FEBRUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Penulisan – Perbahasan
‘Kemajuan Teknologi ICT ke arah pembangunan Negara dan
Insan’
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membincangkan 3
isi penting untuk menulis karangan perbahasan.
2. Menyatakan
format dan laras bahasa yang betul untuk menulis karangan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama tajuk karangan yang
diberikan
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Para
pelajar dapat menulis karangan berbentuk perbahasan mengikut format yang betul
dan tepat selaras dengan kehendak soalan PMR sebenar.
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi
“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang
keunikan Royal Albert Hall di London”
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan
isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks m/s 33 – 35
Refleksi: Para pelajar dapat menulis surat rasmi
mengikut format yang betul.
JUMAAT
14 FEBRUARI 2014
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Penulisan – Perbahasan
‘Kemajuan Teknologi ICT ke arah pembangunan Negara dan
Insan’
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membincangkan 3
isi penting untuk menulis karangan perbahasan.
2. Menyatakan
format dan laras bahasa yang betul untuk menulis karangan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama tajuk karangan yang
diberikan
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Para
pelajar dapat menulis karangan berbentuk perbahasan mengikut format yang betul
dan tepat selaras dengan kehendak soalan PMR sebenar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan