MINGGU KE 3
13 januari -17 januari 2014
ISNIN
13 JANUARI 2014
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Penanda Wacana
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
jenis penanda wacana
2. menyatakan makna penanda wacana dan contoh
penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan
dan menyalin penanda wacana
2. Membuat latihan
dalam buku teks m/s 352
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersional
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
SELASA
14 JANUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 12.00-3.10
petang
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
TATABAHASA
Tajuk : KATA
NAMA
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
jenis-jenis kata nama yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata nama yang diberi
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan
tentang jenis-jenis kata nama
2. Nota
tentang jenis-jenis kata nama yang
digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersional
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-5.10
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan
cemerlang dalam peperiksaan UPSR”
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan :
2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan
isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku rujukan Hotspot m/s 101
Catatan : Pelajar
diminta menyalin contoh karangan dalam buku masing-masing sebagai rujukan. Refleksi
: Pengajaran
seperti yang dirancangkan
RABU
15 JANUARI 2014
KELAS: 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 3.25-4.35 petang
KELAS: 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
KOMSAS
Tajuk : Latar
Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota
latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan :
2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3
jenis latar
2. menghuraikan
latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar
diminta menyalin contoh dalam buku
masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
KHAMIS
16 JANUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk:
Kajian teks – ISTANA MENANTI (Bab 3 dan 4)
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.
menceritakan semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2. menyatakan dengan jelas, watak-watak yang
terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat
sinopsis cerita - teks
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Latar
Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota
latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan :
2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3
jenis latar
2. menghuraikan
latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar
diminta menyalin contoh dalam buku
masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
JUMAAT
17 JANUARI 2014
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-7.10
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk:
Karangan berformat – SURAT
KIRIMAN RASMI
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. mengarang surat rasmi mengikut format yang
betul dan tepat
2. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang
digunakan semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat
karangan bertulis / penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan