Selasa, 18 Februari 2014

MINGGU 2 (06/01/14-10/01/14)


MINGGU KE 2

06 januari -10 januari 20124

 

ISNIN

06 JANUARI 2014

 

KELAS 3D

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 12.50-2.00 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS 3K

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 3.25-4.35 petang

Tempoh : 70 minit

 

 

KOMSAS

Tajuk :  Novel Ekspedisi ( Sinopsis dan Tema )

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sinopsis novel Ekspedisi

2.  Menyatakan tema novel ini

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Perbincangan sinopsis dan tema dalam  novel.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Ekpedisi )

Catatan :

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

              

SELASA

07 JANUARI 2014

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 12.00-3.10 petang

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

 

Tajuk : Kefahaman     

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1.  menyatakan 4 bahagian utama dalam kertas 2 Bahasa Malaysia

2.  menyatakan 3 isi utama untuk topik pertama.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Pembincangan tentang format peperiksaan dan bentuk soalan

2. Nota tentang  isi-isi yang berkaitan dengan  soalan-soalan kefahaman yang akan diberikan dalam  setiap petikan.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Hotspot Sasbadi m/s 94-95

Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

KELAS 3D

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 4.00-5.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

Tajuk : Karangan  -  Semangat Satu Malaysia’

Jenis Karangan: Perbincangan

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan 4 bahagian utama dalam  kertas 2 Bahasa Malaysia

2.  menyatakan 3 isi utama untuk topik  pertama.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Pembincangan tentang format peperiksaan dan bentuk soalan

2. Nota tentang 10 topik yang berkatan dengan  karangan yang akan dibuat.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Hotspot Sasbadi m/s 90-92

Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

RABU

08 JANUARI 2014

 

KELAS: 3K

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 3.25-4.35  petang

 

KELAS: 3D

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

 

Tajuk : KEFAHAMAN (Pembacaan)

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menjawab soalan kefahaman berdasarkan petikan yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul dan laras bahasa yang tepat mengikut format PMR.

2.  menyatakan dengan  jelas, isi-isi yang  terdapat dalam  petikan  untuk menjawab soalan.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Pembincangan tentang soalan kefahaman yang diberikan berdasarkan petikan di lembaran kerja

2. Bersoaljawab tentang isi-isi yang terdapat di dalam petikan untuk menjawab soalan-soalan yang berkaitan.

Ilmu : Pendidikan moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja petikan dan soalan  kefahaman

Catatan : Pelajar diminta menulis jawaban di ruang kosong yang disediakan di dalam lembaran kerja

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

KHAMIS

09 JANUARI 2014

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 3.25-4.35 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

Tempoh : 70 minit

 

Tajuk:  TATABAHASA – (Ayat Majmuk)

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1.  membuat/menulis ayat-ayat yang digabungkan  menggunakan kata hubung seperti ‘dan, atau, serta’ untuk menjadi ayat majmuk.

2.  menggunakan tatabahasa yang betul

Aktiviti :

1. Menulis ayat-ayat ringkas yang ada subjek dan prediket

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan

Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

 

KELAS 3K

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 12.50-2.00 petang

Tempoh : 70 minit

 

Tajuk : KEFAHAMAN (Pembacaan)

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menjawab soalan kefahaman berdasarkan petikan yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul dan laras bahasa yang tepat mengikut format PMR.

2.  menyatakan dengan  jelas, isi-isi yang  terdapat dalam  petikan  untuk menjawab soalan.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Pembincangan tentang soalan kefahaman yang diberikan berdasarkan petikan di lembaran kerja

2. Bersoaljawab tentang isi-isi yang terdapat di dalam petikan untuk menjawab soalan-soalan yang berkaitan.

Ilmu : Pendidikan moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja petikan dan soalan  kefahaman

Catatan : Pelajar diminta menulis jawaban di ruang kosong yang disediakan di dalam lembaran kerja

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

JUMAAT

10 JANUARI 2014

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 2.00-3.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 4.00-7.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

KOMSAS

Tajuk :  Pengenalan kepada Novel Istana Menanti ( Sinopsis dan Tema )

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sinopsis novel Istana Menanti

2.  Menyatakan tema novel ini

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Perbincangan sinopsis dan tema dalam novel.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan