MINGGU KE 4
20 januari -25 januari 2014
ISNIN
20 JANUARI 2014
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk:
Imbuhan ‘ber’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan
‘ber’
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi
menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat
menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
SELASA
21 JANUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 12.00-3.10
petang
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
TATABAHASA
Tajuk:
Imbuhan ‘ber’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan
‘ber’
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi
menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul
Aktiviti :
1. Menulis
ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-5.10
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi
“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang
keunikan Royal Albert Hall di London”
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan
isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks m/s 33 - 35
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
RABU
22 JANUARI 2014
KELAS: 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 3.25-4.35 petang
KELAS: 3D
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
KOMSAS
Tajuk : Latar
Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota
latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan :
2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3
jenis latar
2. menghuraikan
latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar
diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing
sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
KHAMIS
23 JANUARI 2014
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Novel Istana Menanti – Bab 5 dan 6
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
watak-watak novel Istana Menanti seperti
watak utama/sampingan
2. Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam
novel ini
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan
tentang watak dalam novel.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi
“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang
keunikan Royal Albert Hall di London”
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan
isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks m/s 33 - 35
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
JUMAAT
24 JANUARI 2014
KELAS: 1E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-7.10
petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Penulisan – Surat kiriman tidak rasmi
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membincangkan 3
isi penting untuk menulis surat kiriman tidak rasmi
2. Menyatakan
format dan laras bahasa yang betul untuk menulis surat kiriman tidak rasmi
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama/penerima surat kiriman
tidak rasmi tersebut.
Penyerapan dan penerapan
:
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-5.10
petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Latar
Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota
latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan :
2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3
jenis latar
2. menghuraikan
latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar
diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing
sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
SABTU
(Jadual Hari Isnin)
25 JANUARI 2014
KELAS 3D
BAHASA MELAYU
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3K
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 3.25-4.35
petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk:
Imbuhan ‘ter’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan
‘ter’
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi
menggunakan imbuhan ‘ter’ yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat
menggunakan imbuhan ‘ter’ yang tepat dan betul
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : I
Bahan Bantu
Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan
Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan