Selasa, 18 Februari 2014

MINGGU 4 (20/01/14-25/01/14)


MINGGU KE 4

20 januari -25 januari 2014

 

ISNIN

20 JANUARI 2014

 

KELAS 3D

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 12.50-2.00 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS 3K

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 3.25-4.35 petang

Tempoh : 70 minit

 

 

TATABAHASA

Tajuk:  Imbuhan ‘ber’

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1.  membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’

2.  menggunakan tatabahasa yang betul.

3.  menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul

Aktiviti :

1. Menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan

Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

              

SELASA

21 JANUARI 2014

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 12.00-3.10 petang

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

 

TATABAHASA

Tajuk:  Imbuhan ‘ber’

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1.  membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’

2.  menggunakan tatabahasa yang betul.

3.  menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul

Aktiviti :

1. Menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan

Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

 

KELAS 3D

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 4.00-5.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

KARANGAN

Tajuk :  PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi

“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang keunikan Royal Albert Hall di London”   

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan

2.  menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 33 - 35

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

RABU

22 JANUARI 2014

 

KELAS: 3K

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 3.25-4.35  petang

 

KELAS: 3D

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

 

KOMSAS

Tajuk : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi  

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel

2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 2.0

Fokus Sampingan : 2.3

Aktiviti :

1. menyenaraikan 3 jenis latar

2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi

Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh  dalam buku masing-masing sebagai rujukan.

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

 

KHAMIS

23 JANUARI 2014

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 3.25-4.35 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang

Masa: 5.10-6.20 petang

Tempoh : 70 minit

 

 

KOMSAS

Tajuk :  Novel Istana Menanti – Bab 5 dan 6

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan watak-watak  novel Istana Menanti seperti watak utama/sampingan

2.  Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam novel ini

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Perbincangan tentang watak dalam  novel.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

KELAS 3K

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 12.50-2.00 petang

Tempoh : 70 minit

 

KARANGAN

Tajuk :  PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi

“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang keunikan Royal Albert Hall di London”   

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan

2.  menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 33 - 35

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

 

JUMAAT

24 JANUARI 2014

 

KELAS: 1E

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 32 orang

Masa: 2.00-3.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS: 1M

BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 4.00-7.10 petang

Tempoh : 70 minit

KARANGAN

Tajuk :  Penulisan – Surat kiriman tidak rasmi

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. membincangkan 3 isi penting untuk menulis surat kiriman tidak rasmi

2. Menyatakan format dan laras bahasa yang betul untuk menulis surat kiriman tidak rasmi

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

Perbincangan tentang isi utama/penerima surat kiriman tidak rasmi tersebut.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Karangan Penulisan

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


KELAS 3C

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 4.00-5.10 petang

Tempoh : 70 minit

 

KOMSAS

Tajuk : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi  

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel

2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 2.0

Fokus Sampingan : 2.3

Aktiviti :

1. menyenaraikan 3 jenis latar

2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi

Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh  dalam buku masing-masing sebagai rujukan.

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

 

SABTU

(Jadual Hari Isnin)

25 JANUARI 2014

 

KELAS 3D

BAHASA MELAYU

 
Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 12.50-2.00 petang

Tempoh : 70 minit

 

KELAS 3K

BAHASA MELAYU

 

Jumlah Pelajar: 34 orang

Masa: 3.25-4.35 petang

Tempoh : 70 minit

TATABAHASA

Tajuk:  Imbuhan ‘ter’

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1.  membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ter’

2.  menggunakan tatabahasa yang betul.

3.  menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan imbuhan ‘ter’ yang betul

Aktiviti :

1. Menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ter’ yang tepat dan betul

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : I

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan

Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan