Selasa, 31 Julai 2012

MINGGU 30 (23 JULAI - 27 JULAI 2012)


MINGGU KE 30
23JULAI – 27 JULAI 2012

ISNIN
23 JULAI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Aktiviti :  Bacaan NILAM
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurang 2 pengajaran dari bahan bacaan yang dibaca.
2. menulis sinopsis bahan bacaan yang di baca
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
  1. Pelajar dibawa ke perpustakaan dan membaca secara individu.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Catatan : Pelajar diminta mencari bahan bacaan dan merekodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama semasa Program Nilam diadakan

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk :  TATABAHASA: Ayat yang sama maksud Soalan No. 18 – 20 Kertas  1PMR
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan susunan ayat biasa dan susunan ayat songsang dalam soalan
2. menulis soalan dan jawapan bagi soalan yang diberikan dalam buku kerja m/ 21- 25
Fokus Utama :
1.5. Mengemukakan soalan dalam bentuk ayat tanya dan menggunakan soalan pengikat untuk mengundang respons.
3.1.Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.
Aktiviti :
1.      Pelajar diminta menjawab soalan yang terdapat dalam buku kerja setelah penerangan yang diberikan oleh guru
Penyerapan dan penerapan : Rasional dan kerajinan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan dalam buku tatabahasa masing-masing.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

SELASA
24 JULAI 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Aktiviti :  Bacaan NILAM
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurang 2 pengajaran dari bahan bacaan yang dibaca.
2. menulis sinopsis bahan bacaan yang di baca
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
  1. Pelajar dibawa ke perpustakaan dan membaca secara individu.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Catatan : Pelajar diminta mencari bahan bacaan dan merekodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama semasa Program Nilam diadakan

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10  petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk :  Karangan :Pengalaman bergotong royong atau catatan peristiwa menarik dari buku yang telah dibaca.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  Menulis sekurang-kurangnya 3 isi utama .
2.  Menulis karangan lengkap panjangnya lebih kurang 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar diminta menjawab salah satu daripada 2 soalan karangan yang diberikan.
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku contoh karangan A PMR.
Catatan : Pelajar diminta menghantar tugasan dalam buku karangan
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

RABU
25 JULAI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10  petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.35-5.45 petang
Karangan Tidak Berformat:  Perbincangan
Tajuk :  Kehidupan Seorang Nelayan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama dari petikan yang yang dibaca
2.  Menjawab sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan yang diberikan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 45 - 47
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

KHAMIS
26 JULAI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
AKTIVITI:  UJIAN  BULANAN
TAJUK:  Karangan & Tatabahasa
BENTUK  SOALAN:  Subjektif – membina ayat
                                                 -   menghasilkan karangan mengikut format PMR sebenar
OBJEKTIF UJIAN:  Selepas menduduki ujian bulanan, para  pelajar akan dapat,
a)  mempraktikkan segala apa yang telah dipelajari selama ini, iaitu menghasilkan satu karangan mengikut format PMR yang sebenar.
b)  mengingati semula isi pelajaran yang telah dipelajari.
BBM:  Kertas Ujian
Refleksi:  Sesi Ujian dapat dijalankan dengan lancar.
Refleksi :  Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

JUMAAT
27 JULAI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
AKTIVITI:  UJIAN  BULANAN
TAJUK:  Karangan & Tatabahasa
BENTUK  SOALAN:  Subjektif – membina ayat
                                                 -   menghasilkan karangan mengikut format PMR sebenar
OBJEKTIF UJIAN:  Selepas menduduki ujian bulanan, para  pelajar akan dapat,
a)  mempraktikkan segala apa yang telah dipelajari selama ini, iaitu menghasilkan satu karangan mengikut format PMR yang sebenar.
b)  mengingati semula isi pelajaran yang telah dipelajari.
BBM:  Kertas Ujian
Refleksi:  Sesi Ujian dapat dijalankan dengan lancar.
Refleksi :  Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk :  Komsas 
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran dan nilai drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 28-  30
Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan