Jumaat, 20 Julai 2012

MINGGU 29 (16 - 20 JULAI 2012)


MINGGU KE 29
16 JULAI – 20 JULAI 2012

ISNIN
16 JULAI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
TAJUK:  Kesalahan kata dalam ayat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan kesalahan yang terdapat dalam ayat yang ditanya dalam soalan objektif
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
4.1. Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
7.2.Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
Aktiviti :
Latihan secara individu dalam buku tatabahasa.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 12-15
Catatan : Pelajar diminta menulis soalan dan jawapan dalam buku latihan.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk :  Tatabahasa :Pembentukan Kata :
Kata Tunggal, Imbuhan Awal,Akhiran, Apitan dan Asing
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menjawab soalan yang diberikan dengan betul
2. menyatakan jawapan bagi soalan yang betul
Fokus Utama :
1.4.Bersoaljawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
2.1. mencetuskan idea bernas dan teliti semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.
Aktiviti : Penerangan dan latihan secara individu.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan. Buku Praktis Gred A Tingkatan 3 m/ 11 - 13
Catatan : Pelajar diminta menyiapkan tugasan dan dibuat dalam buku Tatabahasa.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang.

SELASA
17 JULAI 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
TAJUK:  Kesalahan kata dalam ayat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan kesalahan yang terdapat dalam ayat yang ditanya dalam soalan objektif
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
4.1. Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
7.2.Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
Aktiviti :
Latihan secara individu dalam buku tatabahasa.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 12-15
Catatan : Pelajar diminta menulis soalan dan jawapan dalam buku latihan.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10  petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : RINGKASAN
Praktis 3 : Projek RISDA untuk meningkatkan ekonomi.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama dari petikan yang yang dibaca
2.  Menjawab sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan yang diberikan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A  Tingkatan Tiga m/s 51
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

RABU
11 JULAI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10  petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.35-5.45 petang
Karangan Tidak Berformat:  Perbincangan
Tajuk :  Kelebihan bidang ICT di masa kini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama dari petikan yang yang dibaca
2.  Menjawab sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan yang diberikan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 55 - 58
Catatan :


KHAMIS
12 JULAI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk :  Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak :  Mematuhi Catatan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema
Refleksi :  Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

JUMAAT
13 JULAI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk :  Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak :  Mematuhi Catatan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema
Refleksi :  Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk :  Komsas 
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran dan nilai drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 28-  30
Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan