MINGGU KE 31
30 JULAI – 03
OGOS 2012
ISNIN
30 JULAI 2012
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tajuk : Tatabahasa : Ayat Majmuk
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 4 ayat majmuk yang dipelajari
2. menulis contoh ayat majmuk
dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami
dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan.
Aktiviti :
1. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat
tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku
Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan
: Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab 5 daripada 7 soalan
peribahasa yang diberikan.
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
Aktiviti: Bacaan NILAM
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurang
2 pengajaran dari bahan bacaan yang dibaca.
2. menulis sinopsis bahan
bacaan yang di baca
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan
tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan.
Aktiviti :
1. Pelajar dibawa ke perpustakaan dan membaca secara
individu.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
Catatan
: Pelajar diminta mencari bahan bacaan dan merekodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.
SELASA
31 JULAI 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tajuk : Tatabahasa : Ayat Majmuk
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 4 ayat majmuk yang dipelajari
2. menulis contoh ayat majmuk
dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami
dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan.
Aktiviti :
2. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat
tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku
Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan
: Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab 5 daripada 7 soalan
peribahasa yang diberikan.
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : RINGKASAN KARANGAN
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis sekurang-kurangnya 3 isi utama .
2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih
kurang 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar diminta menjawab
salah satu daripada 2 soalan karangan yang diberikan.
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku
contoh ringkasan karangan A PMR.
Catatan
: Pelajar diminta menghantar tugasan dalam buku karangan
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
dirancang
RABU
01 OGOS 2012
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.35-5.45 petang
KARANGAN
Karangan: Berformat
Tajuk : Surat Rasmi
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama surat
rasmi yang yang dibaca
2. Menjawab sekurang-kurangnya 2 daripada 3
soalan yang diberikan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan
secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar :
Praktis Topikal Gred A m/s 35- 37
Catatan
:
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
dirancangkan
KHAMIS
02 OGOS 2012
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Cerpen ; Kasut Kelopak
Jantung
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis cerpen
yang dipelajari di Tingkatan 1
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam
cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang
sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 25- 27
JUMAAT
03 OGOS 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Cerpen ; Kasut Kelopak
Jantung
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis cerpen
yang dipelajari di Tingkatan 1
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam
cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang
sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 25- 27
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis drama yang dipelajari di
Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam
drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang
sinopsis dan pengajaran dan nilai drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 28-
30
Refleksi:
Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan