Isnin, 30 Januari 2012

MINGGU 05 (30/01/12-03/02/12)

MINGGU KE 5
30 JANUARI -03 FEBRUARI 2012

ISNIN
16 JANUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.00-5.10 petang


TATABAHASA
Tajuk: Imbuhan ‘ber’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa ( Kata Adjektif )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 9 jenis kata adjektif .
2. meulis sekurang-kurangnya 5 contoh kata adjketif yang dibincangkan
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata ganda dan contoh kata ganda.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar :Buku Teks KBSM Tingkatan 3
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


SELASA
31 JANUARI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

TATABAHASA
Tajuk: Imbuhan ‘ber’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan imbuhan ‘ber’ yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan imbuhan ‘ber’ yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : Surat Kiriman Tidak Rasmi
“Rakan anda dari luar negara ingin tahu tentang keunikan Royal Albert Hall di London”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 33 - 35
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

RABU
01 FEBRUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.35-5.45 petang


KARANGAN
Tajuk : Penulisan – Surat kiriman tidak rasmi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membincangkan 3 isi penting untuk menulis surat kiriman tidak rasmi
2. Menyatakan format dan laras bahasa yang betul untuk menulis surat kiriman tidak rasmi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama/penerima surat kiriman tidak rasmi tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


KHAMIS
02 FEBRUARI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Novel Istana Menanti – Bab 5 dan 6
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan watak-watak novel Istana Menanti seperti watak utama/sampingan
2. Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang watak dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

JUMAAT
03 FEBRUARI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Novel Istana Menanti – Bab 5 dan 6
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan watak-watak novel Istana Menanti seperti watak utama/sampingan
2. Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang watak dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
.
KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis latar
2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan