Isnin, 30 Januari 2012

MINGGU 02 (09/01/12-13/01/12)

MINGGU KE 2
09 januari -13 januari 2012

ISNIN
09 JANUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

Tajuk : Kefahaman
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 4 bahagian utama dalam kertas 2 Bahasa Malaysia
2. menyatakan 3 isi utama untuk topik pertama.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang format peperiksaan dan bentuk soalan
2. Nota tentang isi-isi yang berkaitan dengan soalan-soalan kefahaman yang akan diberikan dalam setiap petikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Hotspot Sasbadi m/s 94-95
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 3.25-4.35 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Novel Ekspedisi ( Sinopsis dan Tema )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sinopsis novel Ekspedisi
2. Menyatakan tema novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan sinopsis dan tema dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Ekpedisi )
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


SELASA
10 JANUARI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 3.25-4.35 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang

Tajuk : Kefahaman
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 4 bahagian utama dalam kertas 2 Bahasa Malaysia
2. menyatakan 3 isi utama untuk topik pertama.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang format peperiksaan dan bentuk soalan
2. Nota tentang isi-isi yang berkaitan dengan soalan-soalan kefahaman yang akan diberikan dalam setiap petikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Hotspot Sasbadi m/s 94-95
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk : Karangan - ‘Semangat Satu Malaysia’
Jenis Karangan: Perbincangan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 4 bahagian utama dalam kertas 2 Bahasa Malaysia
2. menyatakan 3 isi utama untuk topik pertama.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang format peperiksaan dan bentuk soalan
2. Nota tentang 10 topik yang berkatan dengan karangan yang akan dibuat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Hotspot Sasbadi m/s 90-92
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

RABU
11 JANUARI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 4.35-5.45 petang

KOMSAS
Tajuk : Pengenalan kepada Novel Istana Menanti ( Sinopsis dan Tema )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sinopsis novel Istana Menanti
2. Menyatakan tema novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan sinopsis dan tema dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


KHAMIS
12 JANUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk: TATABAHASA – (Ayat Majmuk)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat yang digabungkan menggunakan kata hubung seperti ‘dan, atau, serta’ untuk menjadi ayat majmuk.
2. menggunakan tatabahasa yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat ringkas yang ada subjek dan prediket
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk : KEFAHAMAN (Pembacaan)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menjawab soalan kefahaman berdasarkan petikan yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul dan laras bahasa yang tepat mengikut format PMR.
2. menyatakan dengan jelas, isi-isi yang terdapat dalam petikan untuk menjawab soalan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang soalan kefahaman yang diberikan berdasarkan petikan di lembaran kerja
2. Bersoaljawab tentang isi-isi yang terdapat di dalam petikan untuk menjawab soalan-soalan yang berkaitan.
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja petikan dan soalan kefahaman
Catatan : Pelajar diminta menulis jawaban di ruang kosong yang disediakan di dalam lembaran kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

JUMAAT
13 JANUARI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit

Tajuk: TATABAHASA – (Ayat Majmuk)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat yang digabungkan menggunakan kata hubung seperti ‘dan, atau, serta’ untuk menjadi ayat majmuk.
2. menggunakan tatabahasa yang betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat ringkas yang ada subjek dan prediket
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan