Isnin, 30 Januari 2012

MINGGU 03 (16/01/12-20/01/12)

MINGGU KE 3
16 januari -20 januari 2012

ISNIN
16 JANUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

TATABAHASA
Tajuk : KATA NAMA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata nama yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata nama yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang jenis-jenis kata nama
2. Nota tentang jenis-jenis kata nama yang digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 3.25-4.35 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk : Penanda Wacana
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda wacana
2. menyatakan makna penanda wacana dan contoh penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan


SELASA
17 JANUARI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 3.25-4.35 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang

TATABAHASA
Tajuk : KATA NAMA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata nama yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata nama yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang jenis-jenis kata nama
2. Nota tentang jenis-jenis kata nama yang digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan Hotspot m/s 101
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh karangan dalam buku masing-masing sebagai rujukan. Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

RABU
18 JANUARI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 4.35-5.45 petang

KARANGAN
Tajuk: Karangan berformat – SURAT KIRIMAN RASMI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. mengarang surat rasmi mengikut format yang betul dan tepat
2. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis / penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.


KHAMIS
19 JANUARI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk: Kajian teks – ISTANA MENANTI (Bab 3 dan 4)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menceritakan semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2. menyatakan dengan jelas, watak-watak yang terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat sinopsis cerita - teks
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis latar
2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan
JUMAAT
6 JANUARI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk: Kajian teks – ISTANA MENANTI (Bab 3 dan 4)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menceritakan semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2. menyatakan dengan jelas, watak-watak yang terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat sinopsis cerita - teks
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan