Sabtu, 30 April 2011

MINGGU 17 (25/04/11-29/04/11)

MINGGU KE 17
25 APRIL - 29 APRIL 2011

ISNIN
25 APRIL 2011

CUTI PERISTIWA “EASTHER MONDAY”


SELASA
19 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 4.35-5.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa - Kesalahan bahasa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan kesalahan bahasa – ejaan dan tatabahasa
2. menulis ayat yang betul menggunakan ejaan dan tatabahasa dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan kesalahan ejaan dan tatabahasa dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 18.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

KELAS 3N
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Merumuskan Karangan
“Kelebihan Aktiviti Bersukan”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 3 isi tersurat dan tersirat dalam petikan yang diberikan.
2. Menulis rumusan karangan lengkap tidak lebih daripada 120 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang rumusan karangan berdasarkan petikan yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan isi-isi tersurat dan tersirat yang terdapat dalam petikan yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 85, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang


RABU
27 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 12.50- 2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00 - 3.25petang
Tempoh Masa: 70 minit

KARANGAN
Tajuk : Karangan Perbincangan: Masalah Sosial di Kalangan Remaja Masa Kini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Infodidik m/s 86, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang


KELAS 3M
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Merumuskan Karangan
“Kelebihan Aktiviti Bersukan”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 3 isi tersurat dan tersirat dalam petikan yang diberikan.
2. Menulis rumusan karangan lengkap tidak lebih daripada 120 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang rumusan karangan berdasarkan petikan yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan isi-isi tersurat dan tersirat yang terdapat dalam petikan yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 85, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang


KHAMIS
21 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Lebah dan Madu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3M
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
KOMSAS
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Bila Berjauhan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dipelajari.

JUMAAT
22 APRIL 2011

KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Jumlah masa: 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Lebah dan Madu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3N
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 2.35-3.45 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Bila Berjauhan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dipelajari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan