Ahad, 10 April 2011

MINGGU 14 (04/04/11-08/04/11)

MINGGU KE 14
04 APRIL - 08 APRIL 2011

ISNIN
04 APRIL 2011

KELAS: 1B
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50- 2.00 petang
Tempoh Masa: 70 minit
TATABAHASA
Tajuk: Ayat Aktif – Transitif + Tak Transitif
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat yang menunjuk Ayat Aktif sama ada Ayat Aktif - Transitif atau Tak Transitif
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menyatakan ayat aktif yang diberi, sama ada ayat aktif transitif atau tak transitif
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat aktif - Transitif atau Tak Transitif
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS 3N
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa ( kata Tugas )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata tugas
2. menulis contoh kata tugas dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata tugas dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kamus Dewan Tatabahasa Dewan Jilid 1dan II, Buku teks m/s 69
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

SELASA
05 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 4.35-5.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
TATABAHASA
Tajuk: Ayat Aktif – Transitif + Tak Transitif
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat yang menunjuk Ayat Aktif sama ada Ayat Aktif - Transitif atau Tak Transitif
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menyatakan ayat aktif yang diberi, sama ada ayat aktif transitif atau tak transitif
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat aktif - Transitif atau Tak Transitif
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3N
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Karangan Berpandu :
“Sukan Di Malaysia : Sebab lapangan Sukan Menjadi Kerjaya Pilihan Masa Kini”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 89, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

RABU
06 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 12.50- 2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00 - 3.25petang
Tempoh Masa: 70 minit

KARANGAN
Tajuk : Karangan Cerita: Pengalaman di Dusun Tok Ki
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Infodidik m/s 97, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

KELAS 3M
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Karangan Berpandu :
“Sukan Di Malaysia : Sebab lapangan Sukan Menjadi Kerjaya Pilihan Masa Kini”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 89, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

KHAMIS
07 APRIL 2011

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3M
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
KOMSAS
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Wanita Zaman ini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dipelajari.

JUMAAT
08 APRIL 2011

KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Jumlah masa: 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang

KELAS 3N
BAHASA MELAYU

Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 2.35-3.45 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Wanita Zaman ini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dipelajari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan