MINGGU KE 16
18 APRIL - 22 APRIL 2011
ISNIN
18 APRIL 2011
KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50- 2.00 petang
Tempoh Masa: 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa - Kata Penguat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata penguat – perkataan yang terletak sebelum atau selepas kata adjektif bagi menguatkan maksud kata adjektif itu, contoh: paling, terlalu, sekali, benar, nian,sangat.
2. menulis contoh kata penguat dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata penguat dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 11.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3N
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa ( Kata Kerja )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata kerja
2. menulis contoh kata kerja dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata kerja dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kamus Dewan Tatabahasa Dewan Jilid 1dan II, Buku teks m/s 74
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
SELASA
19 APRIL 2011
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 4.35-5.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa - Kata Penguat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata penguat – perkataan yang terletak sebelum atau selepas kata adjektif bagi menguatkan maksud kata adjektif itu, contoh: paling, terlalu, sekali, benar, nian,sangat.
2. menulis contoh kata penguat dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata penguat dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 11.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
KELAS 3N
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Karangan Perbincangan
“Kelebihan Aktiviti Bersukan”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 94, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
RABU
20 APRIL 2011
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 23 orang
Masa: 12.50- 2.00 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00 - 3.25petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Karangan Perbahasan: Keburukan Teknologi ICT Masa Kini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Infodidik m/s 97, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh Masa: 70 minit
KARANGAN
Tajuk : Karangan Perbincangan
“Kelebihan Aktiviti Bersukan”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 94, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
KHAMIS
21 APRIL 2011
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Lebah dan Madu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
KOMSAS
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Bila Berjauhan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dipelajari.
JUMAAT
22 APRIL 2011
CUTI UMUM “GOOD FRIDAY”
Rabu, 27 April 2011
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan