MINGGU 15 TARIKH : 12 – 16 APRIL 2010
ISNIN – 12 APRIL 2010
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 3M dan 3N
Hari: ISNIN
Tarikh : 12.04.2009
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa ( kata Tugas )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata tugas
2. menulis contoh kata tugas dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata tugas dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kamus Dewan Tatabahasa Dewan Jilid 1dan II, Buku teks m/s 69
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Hari: ISNIN
Tarikh : 12.04.2009
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa - Kata Penguat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata penguat – perkataan yang terletak sebelum atau selepas kata adjektif bagi menguatkan maksud kata adjektif itu, contoh: paling, terlalu, sekali, benar, nian,sangat.
2. menulis contoh kata penguat dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata penguat dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 11.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
SELASA (13 APRIL 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 3N
Tarikh : 13.04.2009
Hari: SELASA
Tajuk : Karangan Berpandu :
“Sukan Di Malaysia : Sebab lapangan Sukan Menjadi Kerjaya Pilihan Masa Kini”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 89, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1B
Tarikh : 13.04.2009
Hari: SELASA
Tajuk : Karangan Cerita: Pengalaman di Dusun Tok Ki
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Infodidik m/s 97, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
RABU (14 APRIL 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 3M
Tarikh : 14.04.2009
Hari: RABU
Tajuk : Karangan Berpandu :
“Sukan Di Malaysia : Sebab lapangan Sukan Menjadi Kerjaya Pilihan Masa Kini”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Sasbadi m/s 89, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1I
Hari: RABU
Tarikh : 14.04.2009
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa - Kata Penguat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata penguat – perkataan yang terletak sebelum atau selepas kata adjektif bagi menguatkan maksud kata adjektif itu, contoh: paling, terlalu, sekali, benar, nian,sangat.
2. menulis contoh kata penguat dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata penguat dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 11.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1B
Tarikh : 14.04.2010
Hari: Rabu
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang
KHAMIS (15 APRIL 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 3N
Tarikh : 15.04.2010
Hari: Khamis
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Bila Berjauhan dan Wanita Zaman ini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus sampingan: 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1I
Tarikh : 15.04.2009
Hari: KHAMIS
Tajuk : Karangan Cerita: Pengalaman di Dusun Tok Ki
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 isi penting yang perlu ditulis.
2. Menulis karangan lengkap sekurang-kurangnya 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tajuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan
2. Menulis isi penting di papan tulis dan menyatakan simpulan bahasa yang akan digunakan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku kerja Infodidik m/s 97, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Semakan hasil kerja secara individu.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan
JUMAAT (1 APRIL 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 3M
Tarikh : 16.04.2010
Hari: Khamis
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Antologi Anak Bumi Tercinta :
Sajak : Bila Berjauhan dan Wanita Zaman ini
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1B
Tarikh : 16.04.2010
Hari: Jumaat
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan: 2.3
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang
Jumaat, 16 April 2010
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
ok..
BalasPadam