ISNIN - 22 MAC 2010
| KELAS | 3M dan 3N |
| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 22 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
| TAJUK | Tatabahasa : Kata Kerja |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata kerja |
| FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
| FOKUS SAMPINGAN | Kata Kerja |
| AKTIVITI | 1. Perbincangan jenis kata kerja dan contoh kata kerja |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Bekerjasama |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Tatabahasa Dewan, Masteri KBSM m/s 14 |
| CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
| REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1B |
| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 22 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
| TAJUK | Tatabahasa : Kata Bilangan |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata bilangan |
| FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
| FOKUS SAMPINGAN | Kata Bilangan |
| AKTIVIT | Bersoaljawab tentang jenis kata bilangan |
| ENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Jujur |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks |
| CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
| REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
SELASA - 23 MAC 2010
| KELAS | 3N |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 23 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
| TAJUK | PENULISAN : Karangan “ |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
| PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Teknik 5W + 1H |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Kerja Sasbadi ( Contoh |
| CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1B |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 23 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
| TAJUK | PENULISAN : - Minggu Bahasa Sekolah Menengah Kebangsaan Serian |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format utama yang digunakan semasa menyediakan laporan 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
| FOKUS UTAMA | 1.0 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format utama semasa menyediakan laporan 2. menghuraikan isi karangan dan contoh dengan format yang sesuai dengan tajuk laporan yang diberikan. |
| PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Majalah Sekolah (SMK Serian) |
| CATATAN | Pelajar menulis laporan dalam buku penulisan karangan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
RABU - 24 MAC 2010
| KELAS | 3M |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 24 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
| TAJUK | PENULISAN : Karangan “ |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
| PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Teknik 5W + 1H |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Kerja Sasbadi ( Contoh |
| CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1I |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 23 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
| TAJUK | Tatabahasa : Kata Bilangan |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata Bilangan |
| FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
| FOKUS SAMPINGAN | Kata Bilangan |
| AKTIVITI | 1. Bersoaljawab tentang jenis kata Bilangan |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Jujur |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku teks |
| CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
| REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
KHAMIS - 25 MAC 2010
| KELAS | 3N |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 25 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
| TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
| OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
| CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1I |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 25 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
| TAJUK | PENULISAN : Laporan Sambutan Bulan Membaca di SMK Serian |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format penting untuk menyediakan laporan 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format laporan dalam karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan lapora yang diberikan. |
| PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Majalah sekolah SMK Serian |
| CATATAN | Pelajar menulis karangan bercorak laporan dalam buku penulisan karangan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
JUMAAT - 26 MAC 2010
| KELAS | 3M |
| HARI | JUMAAT |
| TARIKH | 26 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
| TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
| OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
| CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1I |
| HARI | JUMAAT |
| TARIKH | 26 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
| TAJUK | Istana Menanti |
| OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sinopsis dan watak-watak yang terdapat dalam teks Istana Menanti |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks Istana Menanti |
| CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
SEKOLAH GANTI
SABTU - 27 MAC 2010 (JADUAL HARI KHAMIS)
| KELAS | 3N |
| HARI | SABTU |
| TARIKH | 27 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS (sambungan) |
| TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
| OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
| PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
| CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
| KELAS | 1I |
| HARI | SABTU |
| TARIKH | 27 MAC 2010 |
| MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN (Nota) |
| TAJUK | PENULISAN : Karangan Berformat - Laporan |
| OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
| FOKUS UTAMA | 1.1 |
| FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
| AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi penting untuk menyediakan laporan yang lengkap bersertakan contohnya sekali. 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
| PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
| KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
| BAHAN BANTU MENGAJAR | |
| CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi tidak dalam buku penulisan karangan |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
RPH Minggu 14-15 dikemas kini. RPH didapati rapi dan cukup terperinci.
BalasPadam