ISNIN - 22 MAC 2010
KELAS | 3M dan 3N |
HARI | ISNIN |
TARIKH | 22 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
TAJUK | Tatabahasa : Kata Kerja |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata kerja |
FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
FOKUS SAMPINGAN | Kata Kerja |
AKTIVITI | 1. Perbincangan jenis kata kerja dan contoh kata kerja |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Bekerjasama |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Tatabahasa Dewan, Masteri KBSM m/s 14 |
CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1B |
HARI | ISNIN |
TARIKH | 22 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
TAJUK | Tatabahasa : Kata Bilangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata bilangan |
FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
FOKUS SAMPINGAN | Kata Bilangan |
AKTIVIT | Bersoaljawab tentang jenis kata bilangan |
ENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Jujur |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks |
CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
SELASA - 23 MAC 2010
KELAS | 3N |
HARI | SELASA |
TARIKH | 23 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
TAJUK | PENULISAN : Karangan “ |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Teknik 5W + 1H |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Kerja Sasbadi ( Contoh |
CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1B |
HARI | SELASA |
TARIKH | 23 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
TAJUK | PENULISAN : - Minggu Bahasa Sekolah Menengah Kebangsaan Serian |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format utama yang digunakan semasa menyediakan laporan 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
FOKUS UTAMA | 1.0 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format utama semasa menyediakan laporan 2. menghuraikan isi karangan dan contoh dengan format yang sesuai dengan tajuk laporan yang diberikan. |
PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Majalah Sekolah (SMK Serian) |
CATATAN | Pelajar menulis laporan dalam buku penulisan karangan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
RABU - 24 MAC 2010
KELAS | 3M |
HARI | RABU |
TARIKH | 24 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
TAJUK | PENULISAN : Karangan “ |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Teknik 5W + 1H |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Kerja Sasbadi ( Contoh |
CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1I |
HARI | RABU |
TARIKH | 23 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - Tatabahasa |
TAJUK | Tatabahasa : Kata Bilangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata Bilangan |
FOKUS UTAMA | Tatabahasa |
FOKUS SAMPINGAN | Kata Bilangan |
AKTIVITI | 1. Bersoaljawab tentang jenis kata Bilangan |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: Pendidikan Moral NILAI: Jujur |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku teks |
CATATAN | Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa |
REFLEKSI | Pengajaran seperti yang dirancangkan |
KHAMIS - 25 MAC 2010
KELAS | 3N |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 25 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1I |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 25 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN |
TAJUK | PENULISAN : Laporan Sambutan Bulan Membaca di SMK Serian |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format penting untuk menyediakan laporan 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format laporan dalam karangan dan contoh 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan lapora yang diberikan. |
PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Majalah sekolah SMK Serian |
CATATAN | Pelajar menulis karangan bercorak laporan dalam buku penulisan karangan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
JUMAAT - 26 MAC 2010
KELAS | 3M |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 26 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1I |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 26 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS |
TAJUK | Istana Menanti |
OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sinopsis dan watak-watak yang terdapat dalam teks Istana Menanti |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks Istana Menanti |
CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
SEKOLAH GANTI
SABTU - 27 MAC 2010 (JADUAL HARI KHAMIS)
KELAS | 3N |
HARI | SABTU |
TARIKH | 27 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KOMSAS (sambungan) |
TAJUK | Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa. |
OBJEKTIF | Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan catatan nota 2. Soal jawab. |
PENYERAPAN & PENERAPAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: Hormat-menghormati |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Enterpersional |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku ABT m/s 5 - 7 |
CATATAN | Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan |
KELAS | 1I |
HARI | SABTU |
TARIKH | 27 MAC 2010 |
MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU - KARANGAN (Nota) |
TAJUK | PENULISAN : Karangan Berformat - Laporan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat : 1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam 2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan |
FOKUS UTAMA | 1.1 |
FOKUS SAMPINGAN | 1.2 |
AKTIVITI | 1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi penting untuk menyediakan laporan yang lengkap bersertakan contohnya sekali. 2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan. |
PENYERAPAN & PENILAIAN | ILMU: PENDIDIKAN MORAL NILAI: KASIH SAYANG |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Interpersonal |
BAHAN BANTU MENGAJAR | |
CATATAN | Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi tidak dalam buku penulisan karangan |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
RPH Minggu 14-15 dikemas kini. RPH didapati rapi dan cukup terperinci.
BalasPadam