MINGGU KE 5
26 januari - 30 januari 2015
ISNIN
26 JANUARI 2015
KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1250 - 1400 petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : KATA
NAMA
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis
kata nama yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata nama yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang
jenis-jenis kata nama
2. Nota tentang jenis-jenis kata nama yang digunakan dalam
ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Kerja
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan.
KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Penanda Wacana
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda
wacana
2. menyatakan makna penanda wacana dan contoh
penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin
penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku
teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
SELASA
27 JANUARI 2015
KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 1525 - 1635 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk: Karangan
berformat – SURAT KIRIMAN RASMI
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. mengarang surat rasmi mengikut format yang betul dan
tepat
2. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan
semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis
/ penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA
Tajuk : Penanda Wacana
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda
wacana
2. menyatakan makna penanda wacana dan contoh
penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin
penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku
teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
RABU
28 JANUARI 2015
KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 1525 - 1635 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk: Karangan
berformat – SURAT KIRIMAN RASMI
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
3. mengarang surat rasmi mengikut format yang betul dan
tepat
4. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan
semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis
/ penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1635 – 1745 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1250 - 1400 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk : Latar Masa, Tempat
dan Masyarakat dalam Novel
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan
menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis
latar
2. menghuraikan latar dan
contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta
menyalin contoh dalam buku masing-masing
sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran
seperti yang dirancangkan
KHAMIS
29 JANUARI 2015
KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit
KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Tajuk: Kajian teks
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menceritakan
semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2. menyatakan dengan jelas, watak-watak yang
terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat sinopsis cerita -
teks
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku
Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
telah dirancang.
KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan
cemerlang dalam peperiksaan UPSR”
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan
dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku
rujukan Hotspot m/s 101
JUMAAT
30 JANUARI 2015
KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1600 - 1710 petang
Tempoh : 70 minit
KARANGAN
Tajuk : PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan
cemerlang dalam peperiksaan UPSR”
Objektif : Pada akhir
pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira
180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan
dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah :
Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku
rujukan Hotspot m/s 101
Tiada ulasan:
Catat Ulasan