Khamis, 5 Mac 2015

MINGGU 5 (26/01/15 - 30/01/15)



MINGGU KE 5
26 januari - 30 januari 2015

ISNIN
26 JANUARI 2015
KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1250 - 1400 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk :  KATA  NAMA          
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata nama yang perlu dipelajari
2.  membina ayat dari kata nama yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang jenis-jenis kata nama
2. Nota tentang  jenis-jenis kata nama yang digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk :  Penanda Wacana       
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda wacana
2.  menyatakan makna penanda wacana dan contoh penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

SELASA
27 JANUARI 2015

KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 1525 - 1635 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk:  Karangan berformat – SURAT  KIRIMAN  RASMI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.      mengarang surat rasmi mengikut format yang betul dan tepat
2.      menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis / penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan
Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk :  Penanda Wacana       
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda wacana
2.  menyatakan makna penanda wacana dan contoh penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

RABU
28 JANUARI 2015

KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 1525 - 1635 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk:  Karangan berformat – SURAT  KIRIMAN  RASMI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
3.      mengarang surat rasmi mengikut format yang betul dan tepat
4.      menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan semasa menulis surat kiriman rasmi
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis / penulisan surat kiriman rasmi
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan
Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1635 – 1745 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1250 - 1400 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam Novel     
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis latar
2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh  dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

KHAMIS
29 JANUARI 2015

KELAS 1B
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar:  32 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 30 orang
Masa: 1400 - 1510 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk:  Kajian teks
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.  menceritakan semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2.  menyatakan dengan jelas, watak-watak yang terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat sinopsis cerita - teks
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan  dan Tatabahasa Dewan
Refleksi:  Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KELAS 3E
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 28 orang
Masa: 1710 - 1820 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk :  PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR”     
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2.  menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan Hotspot m/s 101

JUMAAT
30 JANUARI 2015

KELAS 3M
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 25 orang
Masa: 1600 - 1710 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk :  PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR”     
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2.  menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan Hotspot m/s 101

Tiada ulasan:

Catat Ulasan