MINGGU KE 37
03 SEPTEMBER – 07 SEPTEMBER
2012
ISNIN
03 SEPTEMBER 2012
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 4.00-5.10
petang
TATABAHASA
Tajuk : Membina ayat – ‘subjek & predikat’
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat 5 ayat
yang ada subjek dan prediket dengan betul
2. menulis dengan
tepat ayat dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami
dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan.
Aktiviti :
1. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat
tersebut.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan bantu
mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang
diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat yang ada
subjek dan peredikat yang betul
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 5.10-6.20
petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pembetulan Untuk Kertas Satu Tatabahasa No 1
– 40
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis contoh
ayat yang menggunakan peribahasa dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan
tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan
tentang soalan tatabahasa dan komsas
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan bantu
mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford
dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama
SELASA
04 SEPTEMBER 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
TATABAHASA
Tajuk : Membina ayat – ‘subjek & predikat’
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat 5 ayat
yang ada subjek dan prediket dengan betul
2. menulis dengan
tepat ayat dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami
dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan.
Aktiviti :
2. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat
tersebut.
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan bantu
mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang
diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat yang ada
subjek dan peredikat yang betul
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa:
4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pembetulan Untuk Kertas Dua Soalan Ai, Aii ,
B dan C
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan
jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis skema
jawapan dalam buku karangan masing-masing
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan
tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan
tentang soalan ringkasan, rumusan dan membina karangan
Penyerapan dan
penerapan :
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersonal
Bahan bantu
mengajar : Buku rujukan karangan dan skema jawapan kertas dua Gerak Gempur
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama
RABU
05 SEPTEMBER 2012
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 2.00-3.10 petang
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32
orang
Masa: 4.35-5.45
petang
KARANGAN
Karangan: Tidak
Berformat
Tajuk : Semangat
Satu Malaysia
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama tajuk
karangan yang yang diberikan
2. Mengembangkan isi-isi yang diberikan mengikut
tatabahasa yang betul dan tepat
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan :
1.2
Aktiviti :
1. Pelajar
menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu
Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 38- 40
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
dirancangkan
KHAMIS
06 SEPTEMBER 2012
KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33
orang
Masa: 12.50-2.00
petang
Tempoh : 70 minit
KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Cerpen : Prosa Tradisional: TAJUL MULUK
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar
akan dapat :
1.
menulis sinopsis prosa tradisional yang dipelajari.
2.
menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri-ciri prosa tradisional yang
dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan
pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema
cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Praktis
Topikal Gred A Sasbadi m/s 29- 31
Catatan :
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
dirancangkan
JUMAAT
07 SEPTEMBER 2012
KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35
orang
Masa: 2.00-3.10
petang
Tempoh : 70 minit
KOMSAS
Cerpen : Prosa Tradisional: TAJUL MULUK
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar
akan dapat :
1.
menulis sinopsis prosa tradisional yang dipelajari.
2.
menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri-ciri prosa tradisional yang
dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan
pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema
cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Praktis
Topikal Gred A Sasbadi m/s 29- 31
Catatan :
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang
dirancangkan
KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34
orang
Masa: 4.00-5.10
petang
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PEMBETULAN Komsas : SOALAN D Gerak Gempur
Dua.
Objektif : Pada
akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3
contoh latar yang terdapt dalam novel
2. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh untuk
latar masyarakat penyayang dan patriotik untuk novel Limpahan Darah di Sungai
Semur, Timulak Kapal Perang, Dan Ekspedisi
Hasil Pembelajaran
:
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan
tentang latar dan makna penyayang dan unsur patriotik
Ilmu : Pendidikan
Moral
Kemahiran Bernilai
Tambah : Interpersional
Bahan Bantu
Mengajar : Skema jawapan untuk Bahasa Malaysia Kertas 2 Gerak Gempur
Refleksi : Sebahagian pelajar menyalin dalam kertas
soalan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan