Jumaat, 11 Mei 2012

MINGGU 19 (07/05/2012-11/05/2012)

MINGGU KE 19



07 MEI –11 MEI 2012




ISNIN
07 MEI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.00-5.10 petang

Tajuk : Tatabahasa - Imbuhan ‘ber’

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna imbuhan ‘ber’ yang digunakan dalam ayat yang dibina
2. menulis contoh perkataan yang menggunakan imbuhan ‘ber’ dan membina ayat menggunakan perkataan tersebut dalam buku tatabahasa masing-masing

Fokus Utama : 2.1
Fokus Sampingan : 3.4

Aktiviti :
1. Perbincangan jenis imbuhan ber dan maknanya dalam ayat

Penyerapan dan penerapan :Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 7.
Catatan :
Refleksi: Para pelajar dapat menulis ayat-ayat menggunakan ‘imbuhan ber’ yang betul.


KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit

TATABAHASA
Tajuk : Tatabahasa ( Kata Kerja )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata Kerja
2. menulis contoh kata kerja dalam buku tatabahasa masing-masing

Fokus Utama : 2.1

Fokus Sampingan : 3.4

Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata kerja dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kamus Dewan Tatabahasa Dewan Jilid 1dan II, Buku teks m/s 67
Refleksi : Pelajar suka melakonkan peribahasa yang dipelajari dan memberikan kerjasama

SELASA
08 MEI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

Tajuk : Tatabahasa - Imbuhan ‘ber’
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna imbuhan ‘ber’ yang digunakan dalam ayat yang dibina
2. menulis contoh perkataan yang menggunakan imbuhan ‘ber’ dan membina ayat menggunakan perkataan tersebut dalam buku tatabahasa masing-masing

Fokus Utama : 2.1

Fokus Sampingan : 3.4

Aktiviti :
1. Perbincangan jenis imbuhan ber dan maknanya dalam ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Cakna Bahasa Malaysia Tingkatan 1, m/s 7.
Catatan :
Refleksi: Para pelajar dapat menulis ayat-ayat menggunakan ‘imbuhan ber’ yang betul.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

KARANGAN
Tajuk : Pra Ujian Penggal I ( Kertas 1)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 40 soalan
2. Membuat pembetulan jawapan dan menyatakan makna ayat

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 2.3

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku infocerdik m/s 101 -105
Catatan : Semakan secara individu
Refleksi : Para pelajar dapat menghasilkan rumusan karangan berdasarkan tajuk yang diberikan.

RABU
09 MEI 2012

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 12.50-2.00 petang

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 2.00-3.10 petang

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 32 orang
Masa: 4.35-5.45 petang

KARANGAN
Tajuk : Pra Ujian Penggal I ( Kertas 1)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 40 soalan
2. Membuat pembetulan jawapan dan menyatakan makna ayat

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 2.3

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku infocerdik m/s 101 -105
Catatan : Semakan secara individu
Refleksi : Para pelajar dapat menghasilkan karangan berdasarkan tajuk yang diberikan.

KHAMIS
10 MEI 2012

KELAS: 1F
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 33 orang
Masa: 12.50-2.00 petang
Tempoh : 70 minit

KELAS: 1J
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk: Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan: 2.3

Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari

Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Para pelajar dapat menyatakan watak-watak yang terdapat di dalam Novel yang dikaji.

JUMAAT
11 MEI 2012

KELAS: 1I
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 35 orang
Masa: 2.00-3.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Antologi Kasut Kelopak Jantung
Sajak : Kian ku Lupa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan: 2.3

Aktiviti :
1. Perbincangan tentang tema sajak yang dipelajari
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dari sajak yang dipelajari

Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Antologi
Catatan : Kerja rumah pelajar diminta menyiapkan Tema untuk sajak Ketika Kami bercerita tentangnya dan Usia.
Refleksi : Para pelajar dapat menyatakan watak-watak yang terdapat di dalam cerpen yang dikaji.

KELAS 3C
BAHASA MELAYU
Jumlah Pelajar: 34 orang
Masa: 4.00-5.10 petang
Tempoh : 70 minit

KOMSAS
Tajuk : Ulangkaji Komsas Tingkatan 1 Cerpen
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis cerpen yang dipelajari di Tingkatan 1
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam cerpen yang dipelajari

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 3.3

Fokus Sampingan : 4.3

Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari

Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku nota infodidik Tingkatan 1
Catatan : Nota disalin dari buku komsas
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan