Khamis, 7 Oktober 2010

MINGGU 39 & 40 (27/09/10-08/10/10)

MINGGU 39
TARIKH : 27 SEPTEMBER – 01 OKTOBER 2010

ISNIN – 27 SEPTEMBER 2010
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3M dan 3N
Hari: ISNIN
Tarikh : 27.09.2010
Tempoh : 60 minit
Tajuk : Pembetulan Untuk Kertas Satu Tatabahasa No 1 – 40
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis contoh ayat yang menggunakan peribahasa dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan tentang soalan tatabahasa dan komsas
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Hari: ISNIN
Tarikh : 27.09.2010
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Kata Seru
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat 5 ayat yang menggunakan kata seru dengan betul
2. menulis dengan tepat ayat dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
1. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang.

SELASA (28 SEPTEMBER 2010)

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3N
Tarikh : 28.09.2010
Hari: SELASA
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tajuk : Pembetulan Untuk Kertas Dua Soalan Ai, Aii , B dan C
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis skema jawapan dalam buku karangan masing-masing
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan tentang soalan ringkasan, rumusan dan membina karangan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku rujukan karangan dan skema jawapan kertas dua Gerak Gempur
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1B
Tarikh : 21.09.2010
Hari: SELASA
Tajuk : Komsas
Cerpen : Prosa Tradisional: HIKAYAT MARAKARMA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis prosa tradisional yang dipelajari.
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri-ciri prosa tradisional yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Praktis Topikal Gred A Sasbadi m/s 29- 31
Catatan :
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

RABU (29 SEPTEMBER 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3M
Tarikh : 29.09.2010
Hari: RABU
Tajuk : Pembetulan Untuk Kertas Dua Soalan Ai, Aii , B dan C
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis skema jawapan dalam buku karangan masing-masing
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan tentang soalan ringkasan, rumusan dan membina karangan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku rujukan karangan dan skema jawapan kertas dua Gerak Gempur
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – TATABAHASA
Tingkatan : 1I
Hari: RABU
Tarikh : 29.09.2010
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Kata Seru
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat 5 ayat yang menggunakan kata seru dengan betul
2. menulis dengan tepat ayat dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
2. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – KARANGAN
Tingkatan : 1B
Tarikh : 29.09.2010
Hari: Rabu
Tempoh : 70 minit
Karangan: Karangan Berpandu
Tajuk : Amalan Bersukan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama tajuk karangan yang yang diberikan
2. Mengembangkan isi-isi yang diberikan mengikut tatabahasa yang betul dan tepat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 38- 40
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

KHAMIS (30 SEPTEMBER 2010)

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 3N
Tarikh : 30.09.2010
Hari: Khamis
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 contoh latar yang terdapt dalam novel
2. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh untuk latar masyarakat penyayang dan patriotik untuk novel Limpahan Darah di Sungai Semur, Timulak Kapal Perang, Dan Ekspedisi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang latar dan makna penyayang dan unsur patriotik
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Skema jawapan untuk Bahasa Malaysia Kertas 2 Gerak Gempur
Refleksi : Sebahagian pelajar menyalin dalam kertas soalan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1I
Tarikh : 30.09.2010
Hari: KHAMIS
Tajuk : Amalan Bersukan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis sekurang-kurangnya 5 isi utama tajuk karangan yang yang diberikan
2. Mengembangkan isi-isi yang diberikan mengikut tatabahasa yang betul dan tepat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar menjawab soalan secara berpasangan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A m/s 38- 40
Catatan :
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

JUMAAT (01 OKTOBER 2010)
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 3M
Tarikh : 01.10.2010
Hari: Jumaat
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan 3 contoh latar yang terdapt dalam novel
2. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh untuk latar masyarakat penyayang dan patriotik untuk novel Limpahan Darah di Sungai Semur, Timulak Kapal Perang, Dan Ekspedisi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang latar dan makna penyayang dan unsur patriotik
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Skema jawapan untuk Bahasa Malaysia Kertas 2 Gerak Gempur
Refleksi : Sebahagian pelajar menyalin dalam kertas soalan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – KOMSAS
Tingkatan : 1I
Tarikh : 01.10.2010
Hari: Jumaat
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas
Cerpen : Prosa Tradisional: HIKAYAT MARAKARMA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis prosa tradisional yang dipelajari.
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri-ciri prosa tradisional yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Praktis Topikal Gred A Sasbadi m/s 29- 31
Catatan :
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan


MINGGU 40
TARIKH : 04 OKTOBER – 08 OKTOBER 2010

ISNIN – 04 OKTOBER 2010
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3M dan 3N
Hari: ISNIN
Tarikh : 04.10.2010
Tempoh : 60 minit
Tajuk : KERTAS 1 (OBJEKTIF)
ULANGKAJI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jawapan bagi soalan yang diberikan
2. menulis contoh ayat yang menggunakan peribahasa dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
Aktiviti :
Perbincangan tentang soalan tatabahasa dan komsas
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin jawapan dalan kertas soalan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Hari: ISNIN
Tarikh : 04.10.2010
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Kata Sandang
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat 5 ayat yang menggunakan kata sandang dengan betul
2. menulis dengan tepat ayat dalam buku tatabahasa masing-masing.
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
3. Pelajar diterangkan tentang ayat majmuk yang diajarkan dan contoh ayat tersebut.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Peribahasa Terbitan Oxford dan kamus Dewan
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang.

SELASA – 05 OKTOBER 2010


PEPERIKSAAN PMR BERMULA
- Kelas Tingkatan 1 – Cuti Belajar


RABU – 06 OKTOBER 2010


PEPERIKSAAN PMR
- Kelas Tingkatan 1 – Cuti Belajar


KHAMIS – 07 OKTOBER 2010


PEPERIKSAAN PMR
- Kelas Tingkatan 1 – Cuti Belajar

JUMAAT – 08 OKTOBER 2010


PEPERIKSAAN PMR
- Kelas Tingkatan 1 – Cuti Belajar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan