Rabu, 31 Mac 2010

MINGGU 13 (29/3/2010-2/4/2010)

MINGGU 13
ISNIN 29 MAC 2010
KELAS3M, 3N dan 1B
HARIISNIN
TARIKH29 MAC 2010
SUBJEKBAHASA MELAYU
AKTIVITIUJIAN PERTENGAHAN SEMESTER SATU
KERTAS 1
Bentuk Soalan: Objektif
Jumlah Soalan: 40 soalan
OBJEKTIFSemasa sesi ujian dijalankan, para pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tenang dan sabar
REFLEKSISesi ujian dapat dijalankan dengan lancar

SELASA - 30 MAC 2010
KELAS1I
HARISELASA
TARIKH30 MAC 2010
SUBJEKBAHASA MELAYU
AKTIVITIUJIAN PERTENGAHAN SEMESTER SATU
KERTAS 1
Bentuk Soalan: Objektif
Jumlah Soalan: 40 soalan
OBJEKTIFSemasa sesi ujian dijalankan, para pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tenang dan sabar
REFLEKSISesi ujian dapat dijalankan dengan lancar

RABU - 31 MAC 2010
KELAS3M, 1I dan 1B
HARIRABU
TARIKH31 MAC 2010
SUBJEKBAHASA MELAYU
AKTIVITIUJIAN PERTENGAHAN SEMESTER SATU
KERTAS 2
Bentuk Soalan: ESEI
Jumlah Soalan: 3 soalan
OBJEKTIFSemasa sesi ujian dijalankan, para pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tenang dan sabar
REFLEKSISesi ujian dapat dijalankan dengan lancar

KHAMIS - 01 APRIL 2010
KELAS3N
HARIKHAMIS
TARIKH01 APRIL 2010
SUBJEKBAHASA MELAYU
AKTIVITIUJIAN PERTENGAHAN SEMESTER SATU
KERTAS 2
Bentuk Soalan: ESEI
Jumlah Soalan: 3 soalan
OBJEKTIFSemasa sesi ujian dijalankan, para pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tenang dan sabar
REFLEKSISesi ujian dapat dijalankan dengan lancar


KELAS1I
HARIKHAMIS
TARIKH01 APRIL 2010
SUBJEKBAHASA MELAYU
AKTIVITIPROGRAM NILAM
OBJEKTIFSelepas sesi program NILAM dilaksanakan para pelajar dapat mencatatkan sinopsis cerita/artikel/rencana yang telah dipelajari untuk direkodkan sebagai bahan bukti untuk program NILAM sepanjang tahun
REFLEKSIAktiviti NILAM dapat dijalankan dengan lancar

JUMAAT
02 APRIL 2010

CUTI GOOD FRIDAY

Selasa, 30 Mac 2010

MINGGU 12 (22 MAC 2010 - 27 MAC 2010)

MINGGU 12

ISNIN - 22 MAC 2010
KELAS3M dan 3N
HARIISNIN
TARIKH22 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - Tatabahasa
TAJUKTatabahasa : Kata Kerja
OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata kerja

2. menjawab sekurang-kurangnya 5 dari 8 soalan dengan betul
FOKUS UTAMATatabahasa
FOKUS SAMPINGANKata Kerja
AKTIVITI

1. Perbincangan jenis kata kerja dan contoh kata kerja

PENYERAPAN & PENERAPANILMU: Pendidikan Moral
NILAI: Bekerjasama
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal


BAHAN BANTU MENGAJARTatabahasa Dewan, Masteri KBSM m/s 14
CATATAN

Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa

REFLEKSIPengajaran seperti yang dirancangkan

KELAS1B
HARIISNIN
TARIKH22 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - Tatabahasa
TAJUKTatabahasa : Kata Bilangan
OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata bilangan

2. menjawab sekurang-kurangnya 7 dari 10 soalan latihan yang diberikan dengan betul
FOKUS UTAMATatabahasa
FOKUS SAMPINGANKata Bilangan
AKTIVIT

Bersoaljawab tentang jenis kata bilangan

ENYERAPAN & PENERAPANILMU: Pendidikan Moral
NILAI: Jujur
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal


BAHAN BANTU MENGAJARBuku Teks
CATATAN

Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa

REFLEKSIPengajaran seperti yang dirancangkan

SELASA - 23 MAC 2010
KELAS 3N
HARISELASA
TARIKH23 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - KARANGAN
TAJUK

PENULISAN : Karangan Surat Kiriman Biasa

Surat kepada rakan melahirkan rasa simpati atas pemergiaan kakaknya yang terlibat dalam kemalangan “

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam surat tidak rasmi

2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan

FOKUS UTAMA1.1
FOKUS SAMPINGAN1.2
AKTIVITI

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.

PENYERAPAN & PENILAIANILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: KASIH SAYANG
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Teknik 5W + 1H

BAHAN BANTU MENGAJAR

Buku Kerja Sasbadi ( Contoh Surat Tidak Rasmi )

CATATANPelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan
REFLEKSIPengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

KELAS 1B
HARISELASA
TARIKH23 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - KARANGAN
TAJUK

PENULISAN : Laporan

- Minggu Bahasa Sekolah Menengah Kebangsaan Serian

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format utama yang digunakan semasa menyediakan laporan

2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan

FOKUS UTAMA1.0
FOKUS SAMPINGAN1.2
AKTIVITI

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format utama semasa menyediakan laporan

2. menghuraikan isi karangan dan contoh dengan format yang sesuai dengan tajuk laporan yang diberikan.

PENYERAPAN & PENILAIANILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: KASIH SAYANG
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal

BAHAN BANTU MENGAJAR

Majalah Sekolah (SMK Serian)

CATATANPelajar menulis laporan dalam buku penulisan karangan
REFLEKSIPengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

RABU - 24 MAC 2010
KELAS 3M
HARIRABU
TARIKH24 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - KARANGAN
TAJUK

PENULISAN : Karangan Surat Kiriman Biasa

Surat kepada rakan melahirkan rasa simpati atas pemergiaan kakaknya yang terlibat dalam kemalangan “

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam surat tidak rasmi

2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan

FOKUS UTAMA1.1
FOKUS SAMPINGAN1.2
AKTIVITI

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.

PENYERAPAN & PENILAIANILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: KASIH SAYANG
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Teknik 5W + 1H

BAHAN BANTU MENGAJAR

Buku Kerja Sasbadi ( Contoh Surat Tidak Rasmi )

CATATANPelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi dalam buku penulisan karangan
REFLEKSIPengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan


KELAS1I
HARIRABU
TARIKH23 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - Tatabahasa
TAJUKTatabahasa : Kata Bilangan
OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 2 contoh kata Bilangan

2. menjawab sekurang-kurangnya 7 dari 10 soalan dengan betul
FOKUS UTAMATatabahasa
FOKUS SAMPINGANKata Bilangan
AKTIVITI

1. Bersoaljawab tentang jenis kata Bilangan

PENYERAPAN & PENERAPANILMU: Pendidikan Moral
NILAI: Jujur
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal

BAHAN BANTU MENGAJAR Buku teks
CATATAN

Pelajar menyalin latihan dalam buku tatabahasa

REFLEKSIPengajaran seperti yang dirancangkan

KHAMIS - 25 MAC 2010
KELAS 3N
HARI KHAMIS
TARIKH 25 MAC 2010
MATAPELAJARAN BAHASA MELAYU - KOMSAS
TAJUK

Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa.

OBJEKTIF

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap

2. menyatakan dua pengajaran dari pantun dan syair yang dipelajari
FOKUS UTAMA 1.1
FOKUS SAMPINGAN 1.2
AKTIVITI

1. Perbincangan dan catatan nota

2. Soal jawab.

PENYERAPAN & PENERAPAN ILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: Hormat-menghormati
KEMAHIRAN KBKK

Membuat Kesimpulan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH Enterpersional
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku ABT m/s 5 - 7
CATATAN Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan



KELAS 1I
HARIKHAMIS
TARIKH25 MAC 2010
MATAPELAJARANBAHASA MELAYU - KARANGAN
TAJUK

PENULISAN : Laporan

Sambutan Bulan Membaca di SMK Serian

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 format penting untuk menyediakan laporan

2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan

FOKUS UTAMA1.1
FOKUS SAMPINGAN1.2
AKTIVITI

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 format laporan dalam karangan dan contoh

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan lapora yang diberikan.

PENYERAPAN & PENILAIANILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: KASIH SAYANG
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal

BAHAN BANTU MENGAJAR

Majalah sekolah SMK Serian


CATATANPelajar menulis karangan bercorak laporan dalam buku penulisan karangan
REFLEKSIPengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

JUMAAT - 26 MAC 2010
KELAS 3M
HARI JUMAAT
TARIKH 26 MAC 2010
MATAPELAJARAN BAHASA MELAYU - KOMSAS
TAJUK

Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa.

OBJEKTIF

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap

2. menyatakan dua pengajaran dari pantun dan syair yang dipelajari
FOKUS UTAMA 1.1
FOKUS SAMPINGAN 1.2
AKTIVITI

1. Perbincangan dan catatan nota

2. Soal jawab.

PENYERAPAN & PENERAPAN ILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: Hormat-menghormati
KEMAHIRAN KBKK

Membuat Kesimpulan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH Enterpersional
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku ABT m/s 5 - 7
CATATAN Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

KELAS 1I
HARI JUMAAT
TARIKH 26 MAC 2010
MATAPELAJARAN BAHASA MELAYU - KOMSAS
TAJUK

Istana Menanti

OBJEKTIF

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sinopsis dan watak-watak yang terdapat dalam teks Istana Menanti

2. menyatakan dua pengajaran dari sinopsis teks yang telah dipelajari
FOKUS UTAMA 1.1
FOKUS SAMPINGAN 1.2
AKTIVITI

1. Perbincangan dan catatan nota

2. Soal jawab.

PENYERAPAN & PENERAPAN ILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: Hormat-menghormati
KEMAHIRAN KBKK

Membuat Kesimpulan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH Enterpersional
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks Istana Menanti
CATATAN Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

SEKOLAH GANTI
SABTU - 27 MAC 2010 (JADUAL HARI KHAMIS)
KELAS 3N
HARI SABTU
TARIKH 27 MAC 2010
MATAPELAJARAN BAHASA MELAYU - KOMSAS (sambungan)
TAJUK

Anak Bumi Tercinta Pantun Peribahasa Dan Syair Yatim Nestapa.

OBJEKTIF

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan makna pantun mengikut rangkap

2. menyatakan dua pengajaran dari pantun dan syair yang dipelajari
FOKUS UTAMA 1.1
FOKUS SAMPINGAN 1.2
AKTIVITI

1. Perbincangan dan catatan nota

2. Soal jawab.

PENYERAPAN & PENERAPAN ILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: Hormat-menghormati
KEMAHIRAN KBKK

Membuat Kesimpulan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH Enterpersional
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku ABT m/s 5 - 7
CATATAN Pelajar diminta menghantar nota untuk semakan
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancangkan

KELAS 1I
HARI SABTU
TARIKH 27 MAC 2010
MATAPELAJARAN BAHASA MELAYU - KARANGAN (Nota)
TAJUK

PENULISAN : Karangan Berformat - Laporan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting dalam karangan berformat iaitu laporan

2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan

FOKUS UTAMA 1.1
FOKUS SAMPINGAN 1.2
AKTIVITI

1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi penting untuk menyediakan laporan yang lengkap bersertakan contohnya sekali.

2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.

PENYERAPAN & PENILAIAN ILMU: PENDIDIKAN MORAL
NILAI: KASIH SAYANG
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Interpersonal

BAHAN BANTU MENGAJAR

Majalah Sekolah SMK Serian

CATATAN Pelajar menulis karangan surat kiriman tidak rasmi tidak dalam buku penulisan karangan
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

Khamis, 11 Mac 2010

RPH MINGGU 8 HINGGA 10

MINGGU KE 8 (22-26 FEBRUAri 2010)

BAHASA MELAYU

ISNIN : 22 FEBRUARI 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 3M dan 3L
Tarikh; 22.02.2010
Tempoh : 70 minit
Tajuk : TATABAHASA : Kata Kerja
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata kerja
2. menyatakan jenis-jenis kata kerja.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan bersoal jawab tentang kata kerja
2. Membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Tulis
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Tarikh : 22.02.2010 ( ISNIN )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa – KATA GANTI NAMA DIRI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata ganti nama diri yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata ganti nama diri yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang jenis-jenis kata ganti nama diri
2. Nota tentang jenis-jenis kata ganti nama diri yang digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


SELASA – 23 FEBRUARI 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 3L
Tarikh : 23.02.2010 (SELASA )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PENULISAN : Karangan Berpandukan Graf
“Kepentingan Kitar Semula”dan “ Pendermaan Organ”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan berpandukan graf
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Pelangi m/s 72
Catatan : Pelajar manyalin satu sample soalan dan satu latihan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1I
Tarikh : 23.02.2010 ( SELASA )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa – KATA GANTI NAMA DIRI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis-jenis kata ganti nama diri yang perlu dipelajari
2. membina ayat dari kata ganti nama diri yang diberi
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.3
Aktiviti :
1. Pembincangan tentang jenis-jenis kata ganti nama diri
2. Nota tentang jenis-jenis kata ganti nama diri yang digunakan dalam ayat-ayat
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1B
Tarikh : 23.02.2010 ( SELASA )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: Karangan Berpandu – FAEDAH-FAEDAH MENYERTAI UNIT BERUNIFORM
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. mengarang karangan berpandu, berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan
2. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan semasa mengarang karangan berpandu yang telah diberikan.
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis – karangan berpandu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

RABU – 24 FEBRUARI 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 3M
Tarikh : 24.02.2010 ( RABU )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PENULISAN : Karangan Berpandukan Graf
“Kepentingan Kitar Semula”dan “ Pendermaan Organ”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan berpandukan graf
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 120 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Pelangi m/s 72
Catatan : Pelajar manyalin satu sample soalan dan satu latihan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1I
Tarikh : 24.02.2010 ( RABU )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: Karangan Berpandu – FAEDAH-FAEDAH MENYERTAI UNIT BERUNIFORM
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. mengarang karangan berpandu, berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan
2. menyatakan dengan jelas, laras bahasa yang digunakan semasa mengarang karangan berpandu yang telah diberikan.
Aktiviti :
1. Membuat karangan bertulis – karangan berpandu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

KHAMIS – 25 FEBRUARI 2010 - KOMSAS

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L
Tarikh : 25.02.2010 ( KHAMIS )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KOMSAS : Sinopsis dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh sinopsis dalam novel
2. mencatat nota sinopsis dan menyatakan contoh yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 sinopsis dalam novel yang diberikan
2. menghuraikan sinopsis dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1I
Tarikh : 24.02.2010 ( KHAMIS )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: Kajian teks – ISTANA MENANTI (Bab 5 dan 6)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menceritakan semula isi kandungan teks istana menanti yang telah dibaca
2. menyatakan dengan jelas, watak-watak yang terdapat dalam teks yang telah dibaca
Aktiviti :
1. Membuat sinopsis cerita - teks
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.



JUMAAT – 26 FEBRUARI 2010

SAMBUTAN MAULIDUR-RASUL
MINGGU KE 7 (01MAC - 05 MAC 2010)

BAHASA MELAYU

ISNIN - 01 MAC 2010

MATAPELAJARAN: BAHASA MALAYSIA
KELAS : 3M dan 3L
TARIKH : 01.03.2010 ( ISNIN )
OBJEKTIF : Pada akhir peperiksaan, pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan lancar
AKTIVITI : UJIAN PRA1: PMR NEGERI SARAWAK (PROGRAM MaCS FASA II)
SUBJEK UJIAN: BAHASA MELAYU 1 /BAHASA MELAYU 2/SEJARAH
BBM : Kertas Ujian
REFLEKSI : Peperiksaan berjalan dengan lancar

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Tarikh : 02.03.2010 ( ISNIN )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: TATABAHASA – KATA GANTI NAMA DIRI TANYA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama diri tanya
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan kata ganti nama diri Tanya yang betul dan tepat
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama diri tanya yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

SELASA – 02 MAC 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L
Tarikh : 02.03.2010 (SELASA )
OBJEKTIF : Pada akhir peperiksaan, pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan lancar
AKTIVITI : UJIAN PRA1: PMR NEGERI SARAWAK (PROGRAM MaCS FASA ii)
SUBJEK UJIAN: B.Inggeris I / B.Inggeris II / Geografi
BBM : Kertas Ujian
REFLEKSI : Peperiksaan berjalan dengan lancar

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA – TATABAHASA
Tingkatan : 1I
Tarikh : 02.03.2010 ( SELASA )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: TATABAHASA – KATA GANTI NAMA DIRI TANYA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama diri tanya
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yang diberi menggunakan kata ganti nama diri Tanya yang betul dan tepat
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama diri tanya yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

RABU – 3 MAC 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3M
Tarikh : 03.03.2010 ( RABU )
OBJEKTIF : Pada akhir peperiksaan, pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan lancar
AKTIVITI : UJIAN PRA1: PMR NEGERI SARAWAK (PROGRAM MaCS FASA ii)
SUBJEK UJIAN: Science 1 / Science 2 / Kemahiran Hidup
BBM : Kertas Ujian
REFLEKSI : Peperiksaan berjalan dengan lancar

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1B
Tarikh : 03.03.2010 ( RABU )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KARANGAN – Perbincangan (Pro dan kontra)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membincangkan 3 isi penting untuk mengarang karangan jenis perbincangan
2. Menyenaraikan fakta pro dan kontra tajuk karangan perbincangan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama/penting berdasarkan tajuk karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KARANGAN
Tingkatan : 1I
Tarikh : 03.03.2010 ( RABU )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KARANGAN – Perbincangan (Pro dan kontra)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membincangkan 3 isi penting untuk mengarang karangan jenis perbincangan
2. Menyenaraikan fakta pro dan kontra tajuk karangan perbincangan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan tentang isi utama/penting berdasarkan tajuk karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Karangan Penulisan
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
.

KHAMIS – 04 MAC 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L
Tarikh : 04.03.2010 ( KHAMIS )
Tempoh : 70 minit
OBJEKTIF : Pada akhir peperiksaan, pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan lancar
AKTIVITI : UJIAN PRA1: PMR NEGERI SARAWAK (PROGRAM MaCS FASA ii)
SUBJEK UJIAN: Mathematik 1 & 2 / Bahasa Cina / Bahasa Iban
BBM : Kertas Ujian
REFLEKSI : Peperiksaan berjalan dengan lancar

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1I
Tarikh : 04.03.2010 ( KHAMIS )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pengenalan kepada Novel Istana Menanti – Bab 7 dan 8
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan watak-watak novel Istana Menanti seperti watak utama/sampingan
2. Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang watak dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

JUMAAT – 05 MAC 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3M
Tarikh : 05.03.2010 ( JUMAAT )
OBJEKTIF : Pada akhir peperiksaan, pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan lancar
AKTIVITI : UJIAN PRA1: PMR NEGERI SARAWAK (PROGRAM MaCS FASA ii)
SUBJEK UJIAN: Science 1 / Science 2 / Kemahiran Hidup
BBM : Kertas Ujian
REFLEKSI : Peperiksaan berjalan dengan lancar

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - KOMSAS
Tingkatan : 1I
Tarikh : 05.03.2010 ( JUMAAT )
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pengenalan kepada Novel Istana Menanti – Bab 7 dan 8
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan watak-watak novel Istana Menanti seperti watak utama/sampingan
2. Menyatakan peranan watak yang terdapat dalam novel ini
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang watak dalam novel.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Komsas ( Istana Menanti )
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


MINGGU KE 10 (08-12 MAC 2010)

BAHASA MELAYU

ISNIN - 08 MAC 2010

MATAPELAJARAN: BAHASA MALAYSIA - PEMBETULAN
KELAS : 3M dan 3L
TARIKH: 8 Mac 2010
Tajuk : Penulisan Karangan ( Contoh Jawapan Gerak Gempur )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 isi dalam karangan yang diberikan
2. menulis sekurang-kurang 1 contoh karangan yang lengkap.
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata ganda dan contoh kata ganda.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Tatabahasa Dewan dan Kertas Soalan Gerak Gempur Bahasa Malaysia Kertas 2.
Catatan :
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Tarikh : 08.03.2010 ( ISNIN )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: TATABAHASA – KATA GANTI TEMPAT
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan Kata Ganti Nama Tempat
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yg diberi menggunakan kata ganti nama tempat yg betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama tempat yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.

SELASA – 09 MAC 2010

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - PEMBETULAN
Tingkatan : 3L
Tarikh : 02.03.2010 (SELASA )
Tajuk : Tatabahasa ( Pembetulan Ujian Gerak Gempur No. 1- 40)
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jawapan yang sebenarnya untuk kertas objektif
2. membuat pembetulan dalam buku tatabahasa masing-masing
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Perbincangan jenis kata ganda dan contoh kata ganda.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kamus Dewan Tatabahasa Dewan Jilid 1dan II
Catatan : Analisis jawapan secara individu untuk JPN.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA - TATABAHASA
Tingkatan : 1B
Tarikh : 09.03.2010 ( SELASA )
Tempoh : 70 minit
Tajuk: TATABAHASA – KATA GANTI TEMPAT
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat/menulis ayat-ayat menggunakan Kata Ganti Nama Tempat
2. menggunakan tatabahasa yang betul.
3. menggabungkan perkataan-perkataan yg diberi menggunakan kata ganti nama tempat yg betul
Aktiviti :
1. Menulis ayat-ayat menggunakan kata ganti nama tempat yang tepat dan betul
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah dirancang.


RABU – JUMAAT

10 MAC – 12 MAC 2010

HARI SUKAN SEKOLAH